+31 (0)30 699 48 28 info@veldmark.nl

Nudging.

Wat is dat?

Nudgen is een gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Door middel van kleine interventies in de fysieke omgeving kun je menselijk handelen sturen. Ook wel te omschrijven als ‘een duwtje in de goede richting’. Je past de fysieke omgeving zo aan, zodat mensen geheel vrijblijvend de ‘goede’ keuze aantrekkelijker vinden.

Nudging is gebaseerd op het principe dat we de meeste keuzes op een snelle, automatische manier maken. Om toch redelijk goede beslissingen te kunnen nemen, gebruiken we signalen uit de omgeving en vuistregels (Kahneman, 2012). Deze manier van beslissingen nemen is alleen wel heel gevoelig voor invloeden van de keuzecontext en daarom kan nudgen effectief zijn. Door de keuzecontext aan te passen, kun je mensen een duwtje in de richting van het gewenste gedrag geven.

 

Praktijkvoorbeelden

  1. Meer bewegen en energie besparen
    Mensen aanzetten om meer te bewegen: het kan makkelijker zijn dan het op het eerste gezicht lijkt. Een bibliotheek merkte op dat de meeste bezoekers richting de lift sloften, ook al moesten ze daar geregeld lang wachten. Tot er op de grond rode lijnen werden aangebracht. Door dit visuele hulpmiddel kozen bezoekers opvallend vaker voor de trap. Ook gekleurde voetsporen op de grond, zoals bijvoorbeeld in kleuterscholen, hadden hetzelfde effect. Goed voor onze gezondheid én voor het milieu.
  1. Schoonhouden van openbare toiletten
    Bij de mannentoiletten wordt er nog wel eens onbedoeld in het rond geplast. Luchthaven Schiphol werkte daarvoor als eerste een ‘nudging’-oplossing uit: in de bodem van hun urinoirs werd een vlieg afgebeeld. Dat zou de mannelijke plasser in kwestie moeten aanmoedigen om beter in het toilet te mikken, omdat mannen genetisch geprogrammeerd zijn om zich tijdens het plassen op één bepaald punt te richten.

    Het schoonmaakpersoneel merkte op dat er na deze ingreep aanzienlijk minder naast de pot werd geplast. Het principe wordt nu ook op veel andere plaatsen toegepast, met succes.

  1. Veiliger rijden
    Hiernaast zie je een mooi voorbeeld van een visuele illusie om weggebruikers te stimuleren hun snelheid te verminderen.

     

    Ethisch verantwoord?

    Voor ons bij VeldMark betekent de term nudgen: mensen in de ‘goede’ denkrichting krijgen om betere of gezondere keuzes te maken. Maar over de term ‘goed’ kunnen we lang filosoferen. Wat is goed? Wat is goed gedrag? Wat is goed handelen? Wanneer ben je een goed mens? Is het ethisch verantwoord hier op in te spelen in de marketing? Een heleboel vragen waar geen eenduidig antwoord op te geven is.

    Bij iedere aanvraag maken wij bij VeldMark de overweging of het een campagne is waar wij achter staan en wij onze kennis van de gedragswetenschap optimaal voor kunnen inzetten. 

    Wat vind jij?

    Is het inzetten van nudges ethisch verantwoord? En wat versta jij onder het zijn van een ‘goed’ mens?

    Achter iedere campagne zit een gedachtegang, strategie, organisatie en plan. Elke week, elke Wise Wednesday delen we een stukje opgedane kennis!

    Download deze Wise Wednesday!

    Elke woensdag de nieuwe Wise ontvangen in je mail? Schrijf je in!