+31 (0)30 699 48 28 info@veldmark.nl

7 Principes van beïnvloeding

Hoe kunnen wij gedrag beïnvloeden?

“Doe iets voor een ander en je krijgt ook iets terug”. Dit principe is jullie vast wel bekend. Het is 1 van de 7 principes van beïnvloeding. Deze 7 principes worden heel veel gebruikt in de marketing en sales. Je wilt uiteraard graag dat de consument jouw product of dienst afneemt. Ook wij maken gebruik van deze principes in ons werk. Als je ze eenmaal kent zijn ze heel gemakkelijk toe te passen en ga je ze herkennen wanneer een ander dit bij jou probeert. Ook handig ;)!

We delen met jullie graag deze principes om jullie zo ook een echte ‘offline influencer’ te maken.

1. Wederkerigheid
Voor wat hoort wat. Doe iets voor iemand en diegene voelt druk iets terug te doen.

Eigenlijk passen we dit principe toe bij alle sample campagnes. We geven mensen gratis een beetje van het product. Mensen zullen daarna het product zelf ook eerder kopen omdat ze dan iets ‘terug doen’. Het mooiste is natuurlijk wanneer je mensen het gevoel kunt geven dat je voor hen nog nét dat beetje extra geeft. Wanneer ze dit gevoel krijgen zal dit ook hun loyaliteit richting het product/dienst waarvoor jij staat doen toenemen.

2. Autoriteit
‘Als de koning het zegt zal het wel kloppen’.

Bij autoriteit gaat het om het principe dat onze hersenen de neiging hebben te geloven dat ‘wanneer iemand die ergens verstand van heeft positief over een product praat, het vast wel een goed product zal zijn’. Een simpel voorbeeld is een Nike reclame waarbij een bekende voetballer aangeeft dat de voetbalschoenen van Nike het beste zijn. Hij is natuurlijk een autoriteit op het gebied van voetbal, dus hij zal het wel weten.

3. Sociale bewijskracht
Wanneer iedereen het doet, doe ik het ook.

In ons evolutionaire verleden was dit gedrag een goede overlevingsstrategie. Stel je voor dat je vijftigduizend jaar geleden met je jagers onderweg was. Opeens rent iedereen weg… Wat doe jij dan? Blijf je staan om te bedenken of dat wat je ziet ook daadwerkelijk een leeuw is of dat het een ongevaarlijk dier is dat er alleen uit ziet als een leeuw? Nee… je rent achter je vrienden aan. Erover nadenken kun je daarna wel doen wanneer je weer in veiligheid bent. Dit gedragspatroon volgen we nu nog steeds. Al levert het nu niet direct voordeel meer op.

4. Schaarste
Schaarste maakt hebberig. Het is de angst van het verlies.

Vroeger was het leven veel meer een gevecht dan nu. We moesten vechten tegen hongersnood, oorlog en ziekte. Dit gevoel van strijd zit diep in onze genen, cultuur en identiteit. Hierdoor zijn we geneigd om te pakken wat we pakken kunnen. Het is gebaseerd op een overtuiging van schaarste. Het idee dat er niet genoeg is voor iedereen. Wanneer een product zeldzaam is of zeldzaam wordt, dan wordt het in je beleving meer waard. Door de schaarste van het product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kun je inspelen op de angst van het verlies.

5. Consistentie
We spreken onszelf niet graag tegen.

Mensen willen graag constant gedrag vertonen. In onze cultuur wordt dit gedrag gewaardeerd, je bent dan namelijk een betrouwbaar en constant persoon. Het gevolg hiervan is dat je hiermee beïnvloed kunt worden. Als je een kleine toezegging maakt kun je, omdat je constant wilt blijven, worden meegesleurd in grote verzoeken.
Het verschil tussen wat je denkt en wat je doet heet cognitieve discrepantie. Niemand voelt zich fijn als er grote cognitieve discrepantie is, dus streven we er als mens altijd naar om deze zo klein mogelijk te houden. Gedrag aanpassen is lastig, dus vaak is het zo dat mensen hun gedachten dan maar aanpassen aan het gedrag. Stoppen met roken is lastig, dus hoor je vaak “ach zo gevaarlijk is het ook weer niet” of “ja, ik geef niet zo om gezondheid.”

6. Sympathie
We doen graag iets voor mensen die we aardig vinden.

Sympathie komt voort uit aantrekkelijkheid, gelijkenissen, complimenten en gezamenlijke inspanningen of ervaringen die je met elkaar hebt. Het gaat om aardig gevonden te worden, ofwel de ‘gunfactor’. Consumenten zeggen het liefst ‘ja’ tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen.

7. Eenheid
We zijn eerder overtuigd van mensen/zaken die raakvlakken met ons hebben.

Hoe meer we mensen waarnemen als een deel van ons, hoe meer we door ze beïnvloed worden. Bij eenheid gaat het over het gevoel van saamhorigheid, waar mensen behoefte aan hebben. De sterkste vorm van eenheid is de familierelatie, maar er zijn tal van manieren waarmee mensen dat gevoel kunnen ervaren. Onder meer culturele achtergrond, leeftijd, locatie en gedeelde waarden en interesses.

 

 

Van de 7 principes hebben we een beïnvloedingskaart gemaakt. Deze zal je helpen om deze principes toe te kunnen passen in je werk en je dagelijkse leven.

Download hem hier!